Onderhoudswerkzaamheden

Gisteren en eergisteren ben ik druk bezig geweest met noodzakelijk onderhoud aan de ligfiets. Ik had al twee weken geleden de onderdelen besteld, maar de Shimano XT naaf liet wat langer op zich wachten, want het ging om een uitloop model dat niet zo makkelijk meer te verkrijgen bleek te zijn.

Toen ik eenmaal de onderdelen binnen had ben ik begonnen met het vervangen: een nieuwe 9 speed cassette, drie Shimano kettingen, want de Wippermann ketting ging al na ruwweg 6000 kilometer overslaan, nieuwe schijfrem schoentjes, een nieuwe achternaaf, een nieuw setje achter derailleur wieltjes want van de oude wieltjes waren de tandjes volledig weg gesleten en een nieuw voorblad want ook dit onderdeel was flink versleten met scherpe tandjes.

Het vervangen van de naaf kostte het meeste tijd, want ik moest alle oude spaken overzetten. Achteraf had ik net zo goed gelijk ook alle oude spaken kunnen vervangen. Eerst zette ik een zijde over, daarna de andere zijde, om er vervolgens achter te komen dat het ventiel niet bij het grootste gat zat. Er was genoeg ruimte voor het ventiel en fietspomp aansluiting, maar toch besloot ik alle spaken 1 gat op te schuiven want dat is toch wat netter. Daarna besloot ik dat het voor het richten van het wiel toch wel handig is om gebruik te kunnen maken van een standaard waar het achterwiel in past. Bij de bukfiets kun je de fiets gewoon op zijn kop zetten, bij een ligfiets gaat dat niet. Van MDF maakte ik een standaard en dit bleek goed te werken.

Er zaten een stuk of twee subtiele hoogteslagen in het wiel die ik er eerst uit haalde, daarna haalde ik de zijdelingse slag er uit, dit was gelukkig slechts 1 slag over de hele omtrek. Aanvankelijk had ik alle spaken op gelijke spanning gezet per zijde, maar het wiel was hierna dus niet recht, zoals dat de vorige keer dat ik een nieuwe velg plaatste op mijn bukfiets wel het geval was.

Nadat het achterwiel gespaakt was, monteerde ik de nieuwe cassette op de nieuwe naaf. De nieuwe naaf maakt weer mooie hoorbare klik geluidjes tijdens het freewheelen. De oude naaf hoorde je niet meer klikken. Toen ik de nieuwe achter rem schijf wilde monteren ontdekte ik dat er meerdere subtiele scheuren in de dop van de centerlock adapter zaten. Daarom draaide ik de dop maar niet overdreven vast aan en bestelde samen met nieuwe Sapim Laser spaken een nieuwe dop mee. De spaken bleken verjongde exemplaren van 2.0 mm dikte aan de uiteinden en 1.5 mm in het midden. Via internet en het merkje dat in de spaak gedrukt is ontdekte ik dat dit waarschijnlijk Sapim Laser spaken moeten zijn. Challenge heeft dus niet de simpelste spaken gemonteerd, ik vind het idee wel mooi van de verjonging.

Hierna monteerde ik het nieuwe middenblad. Vervolgens monteerde ik de nieuwe ketting. Drie keer brak de Shimano pin waarmee je twee kettingen aan elkaar verbindt. Ik vraag mij af of er geen sprake was van een productiefout, want de eerste reserve pin van enkele jaren oud ging er zonder problemen in en brak niet vroegtijdig af. Ik lette goed op dat de pin er netjes recht in ging.

Daarna maakte ik een kleine proefrit voor mijn huis en na een paar hoogfrequente “pling” geluidjes van de spaken die zich zetten leek alles goed te werken. Ik kortte nog twee keer de ketting in totdat deze ook de juiste lengte had bereikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *