Ligfiets onderhoudswerkzaamheden

De afgelopen weken kreeg de ligfiets een flink aantal problemen in korte tijd: het begon met het verlies van een bout en moer uit het klapstuurtje. Er zitten totaal twee bouten in die het stuur bevestigen en een was onopgemerkt losgewerkt en verloren. Dit was snel opgelost want ik had nog wel een geschikte bout met ringen en moer liggen.

Vlak voor de jaarwisseling waren een aantal dagen met mooi zonnig en helder weer. Ik besloot een klein en laatste tochtje van 2016 te maken want ik voelde een lichte irritatie bij het rechter onderbeen aan de voorzijde, vermoedelijk van het retourtje Apeldoorn. Het vroor denk ik en toen ik zo’n vijf kilometer van huis was, stopte mijn freehub te functioneren: hij draaide nu niet alleen naar achteren vrij, maar ook naar voren. Dat betekende dus dat ik terug naar huis kon lopen. Ik heb dit ooit een keer eerder meegemaakt tijdens een fietsvakantie in Zweden in de zomer, toen had ik het geluk dat er vlakbij een fietsenmaker was die het ratelmechaniek in de freehub vervangen heeft.

Omdat ik op fietsschoenen was en omdat ik geen apart setje wandelschoenen had meegenomen, moest ik op de fietsschoenen met harde zolen naar huis lopen waardoor ik denk ik de blessure in het rechter onder / voor been heb geactiveerd. Al snel bleek dat zodra het vroor, de naaf niet werkte, maar bij dooi wel werkte. Misschien dat het vet taai werd, of dat er water in het ratelmechaniek is gekomen dat bevroor. Omdat een nieuwe naaf kopen ook een nieuw wiel (over)spaken betekent en omdat ik eens wilde kijken hoe de freehub er van binnen uitzag besloot ik hem open te maken. Maar omdat het een XT naaf is met holle aluminium as heb je een inbus sleutel maat 14 nodig! Dat is een groot ding en deze maat had ik niet dus kocht ik deze eerst. Zonder veel moeite kreeg ik de freehub los van de naaf maar ik kon niet bij het ratelmechaniek want daarvoor heb je nog een apart gereedschap nodig bleek. Maar ik kon van de buitenste kogelbaan van de freehub wel de afdichting verwijderen. Vervolgens kocht ik een fles “eco thinner” en deed ik de freehub in een zo glas dat nauwelijks groter was dan de naaf om met zo min mogelijk thinner te gebruiken. De freehub heeft zo’n 1,5 uur in het glas gelegen en af en toe draaide ik de lagers met een schroevendraaier. Daarna nam ik aan dat het oude vet opgelost was en liet ik de thinner eerst verdampen waarna ik in het buitende lager kettingolie deed dat van de buitenste naar de binnenste kogelbaan liep.

Vervolgens ging de freehub het vriesvak van de koelkast in om 1,5 uur lang af te koelen. Daarna zag ik dat er wat ijskristallen op de freehub waren ontstaan en kon ik testen of het ratelmechaniek bij vorst zou functioneren, en dat bleek het geval. Daarna moest ik 1 lager van de naaf zelf opnieuw smeren want de kogeltjes moesten verwijderd worden om de freehub te demonteren. Omdat het vet toch aardig vies was ververste ik dat meteen. Ik was verbaasd hoe snel het kogellager vet dat ik afgelopen voorjaar had ververst al weer vies was.

Vorige week ontdekte ik ook dat er bijzonder veel speling tussen de achtervork en het hoofd frame was en merkte ik twee losse kunststof ringen op vlakbij het zitje, waar het frame van het zitje op een onderdeel dat deel uitmaakt van het veer systeem bevestigd is. Ik moest eerst het stoeltje verwijderen en een onderdeel dat met vier boutjes vast zit waarmee de hoek van het zitje t.o.v. het frame ingesteld kan worden. Dit onderdeel zit aardig vast dus met een hamer tikte ik het los. Vervolgens kon ik de losse kunststof dopjes weer op hun plaats drukken en kon alles weer in elkaar gezet worden. De speling was verdwenen.

Tijdens een proefrit naar de supermarkt merkte ik op dat ik bij het terugtrappen weer het bekende ratel geluidje hoorde, niet hard, maar wel hoorbaar. Volgens mij hoorde ik dat de laatste tijd niet meer. M.a.w., zodra dat geluidje weer verdwijnt is het misschien tijd om de freehub weer te reinigen en smeren. (ik weet niet of deze lagers in de fabriek wel gesmeerd worden)

Het is nog wel even spannend om met vorst te gaan fietsen, de telefoon gaat in ieder geval de eerste tochten met vorst wel mee voor de zekerheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *