Wintertocht met de bukfiets

Vandaag besloot ik een klein stukje te fietsen. Eigenlijk had ik op tijd willen vertrekken, maar omdat het gisteren laat werd en door drukte lukte het mij jammer genoeg niet. Afgelopen weekeinde verving ik de cassette, ketting en het midden crank blad. De ketting sloeg namelijk al na mijn grote tocht van 21 december over en het was zo erg dat ik alleen nog maar erg langzaam kon fietsen. Dit keer kocht ik een viertal Wippermann 9 speed kettingen. Normaal koop ik altijd Shimano kettingen, omdat SRAM en KMC bij mij vaak snel breken. Ik was nieuwsgierig of de Wippermann kettingen ook zouden bevallen. Ik kocht ook gelijk twee nieuwe 12-36T cassettes, dan heb ik gelijk een setje op voorraad voor de ligger. Echter tijdens het schoonmaken van de extreem vieze derailleur ontdekte ik dat 1 derailleur tandwiel aardig vervormd was omdat de afdichting in het kunststof sneed en omdat er een onderdeel ontbrak.

Daarom moest ik vandaag eerst langs de fietsenmaker om een setje derailleur wieltjes te kopen. Deze waren snel gemonteerd en daarna vertrok ik om 14:30 eindelijk. Het was erg fraai weer. De heenweg was routine, via Wesuwe fietste ik naar Meppen. Echter vlak voor Meppen liep mijn achterband opeens leeg. Het was aardig koud en nadat ik een reserve binnenband monteerde liep de band opnieuw leeg, ondanks grondige controle van scherpe voorwerpen in de buitenband en juiste montage van binnenband. Na opnieuw demonteren van binnenband zag ik net als vorig jaar tijdens een bukfiets weekeinde een rare snede in de binnenband nabij het ventiel, aan de kant van de velg. Ik kon niets scherps zien in dit gebied behalve twee subtiel uitstekende hele kleine puntjes onder het velglint. Toch drukte ik het maar even weg met de schroevendraaier. Het plakken ging ook niet echt lekker, de nieuwe Parktools plakset bevalt matig. Toch lukte het om te plakken en na monteren kon ik naar Meppen.

Daar hield ik een koffie pauze en toen ik terug naar de fiets liep was de band weer leeg! Ik besloot lopend naar de grote supermarkt te gaan en daar een nieuw plaksetje te kopen want de lijm was inmiddels zo goed als op. Daar aangekomen informeerde ik naar een plek binnen om mijn band te repareren – het was aardig frisjes buiten en je hebt al snel geen gevoel meer in je handen. Ik kon via een deur naar een trappenhuis die verlicht was en hier kon ik in alle rust mijn band inspecteren. Ik besloot eerst de band eens op te pompen en te luisteren of hij direct leeg liep. Dit proces werd verstoord door de radio die ook in het trappenhuis aanwezig was. Af en toe werd deze muziek onderbroken door een boodschap van de supermarkt. De band leek niet leeg te lopen dus pompte ik hem goed op en ging even boodschappen doen om daarna opnieuw te kijken. Bij terugkomst was de band nog steeds op gelijke druk. Ik ging even op de fiets zitten maar de band liep niet leeg. Ik begreep er weinig van maar ik besloot maar richting huis te fietsen. Mocht de band toch leeg lopen dan was er nog wel een Tankstelle waar ik de boel opnieuw kon repareren.

Merkwaardig genoeg bleef de band op druk de hele terugweg. Het fietsen ging lekker, het lichaam was goed opgewarmd en het was lekker rustig op de weg. Afgezien van de ongewenste pech was het weer een leuke tocht.

Total distance: 71341 m
Total time: 06:36:49
Download

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *