Naar Zweden

Gisterochtend vertrok ik uit Aalborg richting Fredrikshavn. Na wat nadenken besloot ik toch voor Goteborg in Zweden, i.p.v. Kristiansand in Noorwegen te kiezen. De reden hiervan is dat ik een tweede poging wil doen een stukje van de Zweedse west kust te fietsen. De vorige tocht was ik daar niet in geslaagd omdat het aan de Deense kust te uitputtend warm en lawaaiig was op campings en in steden met concerten en vuurwekshows.

Gisteren was het wederom fraai weer, ook warm maar wel wat wolken dit keer. In Aalborg kocht ik bij een sport / outdoor winkel een nieuw wollen hemd met lange mouwen omdat in het huidige hemd dat ik nu ongeveer 2,5 jaar intensief bij fietstochten draag behoorlijke slijtage verschijnselen vertoont: bij de schouder ontstaan steeds groter wordende gaten. Niettemin blijf ik dit hemd dragen tot het uit elkaar valt. Tevens kocht ik een waterdichte kaart hoes zodat ik straks ook op papieren kaarten kan navigeren. Dit zal naar verwachting noodzakelijk zijn omdat ik verwacht meer te gaan wildkamperen en dan kan ik niet tijdig mijn energie slurpende gps apparaat opladen. Zondermeer bevalt mij deze afhankelijkheid van campings voor opladen niet.

De route van gisteren was tamelijk saai. Vermoedelijk het saaiste stukje Denemarken van deze reis.

Vlak voor Fredrikshavn merkte ik een zachte voorband op. Ik pompte hem op om hem op de camping in Fredrikshavn te plakken. Tevens liep de ketting met een onaangenaam harde tik vast toen ik bij hoge toeren tijdens een klimmetje op grindweg de ketting van het voorste kleinste kettingblad naar het middelste blad wilde schakelen. De ketting zat dubbel gevouwen tussen beide bladen en de achterdetaiileur was horizontaal richting voorwiel tegen de achtervork getrokken. Ik heb hier foto’s van gemaakt en na de kracht van de pedalen te halen sprong de ketting en deraiileur weer in normale stand. Die tik hoorde ik vaker deze vakantie maar dan zonder vastlopen. Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Ik blijf van mening dat een derailleursysteen onbetrouwbaar en zwak is, hoewel veel fietsers het daar mee oneens zullen zijn. Voor een volgende fiets overweeg ik een versnellingsnaaf.

In Fredrikshavn fietste ik errst naar de haven om een kaartje voor de boot overtocht naar Zweden. Vervolgens fietste ik naar de camping. Hier hoorde ik wat vervelende disco muziek en ik dacht dat dit uit ern automobiel zou komen. Echter vertelde de man van de receptie dat er gratis muziek bij de prijs zat. Het was een beach party vlak naast de camping en deze herrie zou tot twer uur ’s nachts aanhouden. Het is wel opvallend dat zodra ik de Deense kust bereik ik weer in het lawaai beland. Ik testte buiten mijn oordoppen maar de vervelende laag frequente dreun kwam er gewoon doorheen. Ik moest morgen om 07:30 uur in de haven zijn on mijn boot te halen dus hier kon ik niet slapen. Ik vroeg de man van de receptie nog naar shelters, maar hij was tamelijk ongeinteresseerd om te helpen. Hij wilde de shelters (houten hutjes waar je vrij kunt kanperen) niet op mijn gps aanwijzen.

Ik besloot even aan zee bij de duinen te kijken en dit leek mij een mooie plek om te overnachten. Ik kocht wat avondeten en zette daarna mijn tent zo’n 1 km van de camping op. Een echtpaar merkte mijn tent nog op maar het interesseerde mij weinig. De herrie kon ik zelfs hier nog goe horen. In het schemer plakte ik mijn band. Daarna ging ik slapen maar om half een werd ik wakker omdat de muziek steeds harder werd, ondanks dat ik oordoppen droeg. Daarna heb ik goed geslapen. Gelukkig is de wekker van mijn telefoon erg luid zodat ik optijd wakker was.

Ik kon snel de boot op fietsen en hier hoorde ik weer de vertrouwde vrolijke Zweedse taal. Buiten is het grijs. Vanmiddag arriveer ik in Goteborg en ik zal via de kust verder noordelijk fietsen. Ondanks de nacht met weinig slaap voel ik mij goed en de motivatie om door te fietsen die in Aalborg verdween is nu weer terug gekomen.

Ik ben er nu dus in geslaagd een Schwalbe Marathon XR band lek te rijden, hoewel ik gern voorwepen in de buitenband kon vinden en het gat in de binnenband was erg klein. De rits van de binnentent heeft inmiddels af en toe problemen. Twee maanden fietsvakantie per jaar is dus genoeg om materiaal flink te verslijten. De Santos fiets is gelukkig nog steeds niet uit elkaar gescheurd ondanks aluminium corrosie. Ik blijf het jammer vinden dat de kwaliteit van de lak zo matig is, omdat het rijgedrag van de fiets mij erg goed bevalt. Ondanks veel bagage voelt de fiets altijd stijf en stabiel aan, iets wat bij mijn vorige fietsen wel anders was.

4 thoughts on “Naar Zweden

  1. Ha Jeroen,

    Mooi dat de tocht alweer voorbij het véél te vertrouwde Duitsland en Denemarken strijkt!

    Maar wat is dit nou… volgens mij ben je rigoreus van religie aan het veranderen: slome XR-banden… 4 tassen… papieren kaarten… versnellingsnaven… gaat er dan toch zo’n dure lawaaiige, inefficiënte Rohloff-naaf komen?? of is de volgende fiets hypothetisch omdat de Santos nog niet is weggecorrodeerd???

    Belangrijkste is natuurlijk de fun-factor, die zit er zo te lezen nog steeds in! Ik ben benieuwd waar je uit gaat komen, misschien is de Höga Kusten een mooie volgende ‘mijlpaal’ ??

    Geniet er van, en laat je niet kisten door materiaalproblemen / kutmuggen / lawaaiige mensen of wat dan ook / slecht weer / hoogtemeters / pap in de benen / tekort aan bier / lekke banden / etc

    Keep the fun-factor high!

    Matthijs

    Groeten,

    Matthijs

    • hoi Matthijs!

      bedankt voor je bericht. Ik fiets hier inderdaad met een zwaar bepakte fiets rond, maar gezien de wegen waar ik soms over fiets heb ik geen spijt van het materiaal. Maar het gaat duidelijk merkbaar langzamer. Het schiet maar niet op met het wegcorroderen van mijn fiets 😉

      Met de fun-factor gaat het na twee regen dagen vandaag weer langzaam maar zeker wat beter; het plan is nog niet helemaal duidelijk maar vermoedelijk ga ik nu verder noordelijk naar Noorwegen.

      groeten, Jeroen.

  2. Pingback: Poker uang asli

  3. Pingback: Cara merawat rambut rusak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *