Fietspech in Duitsland

Hoi,

het was vandaag niet erg interessant fietsweer maar ik besloot toch een trainingsrondje naar Meppen te fietsen. Op de heenweg lag het tempo laag. Ik begreep niet goed waarom er geen snelheid in het fietsen zat. Wel had ik tegenwind. Ook is het ketting tandwiel onder het zitje wat lawaaiig de laatste tijd.

Toen ik na mijn bezoek aan Meppen weer terug fietste hoorde ik iedere omwenteling twee irritante tikken. Na twee keer stoppen om te inspecteren zag ik niets afwijkends. De tikken waren alleen bij belasting.

Toen ik ergens in het veen zat begon het steeds vaker te tikken. Het ging dusdanig irriteren dat ik de fiets opzij zette bij een lantarenpaal. Ik veracht het tandwiel onder het zitje en bekeek dat eens goed met mijn hoofdlampje. Ik ontdekte dat de tandjes bijna volledig weggesleten waren! Ook zat er een scheurtje in het flensje.

Omdat de moer met loctite is vastgezet kon ik hem niet los draaien – de hele as waar de moer in zat draaide mee. Daarom besloot ik het hele zitje maar los te maken zodat ik het wieltje met asje er uit kon halen. Enkele auto’s reden met groot licht langs mij, stopten, en reden weer verder. Zelfs als je met bloedende schaafwonden na een val in Frankrijk langs de kant van de weg jezelf van verband voorziet rijden de auto’s nog door.

Gelukkig kwamen daarna twee mannen aangewandeld met een fel zaklampje. Ze vroegen of er een ongeluk was gebeurd. Ik stelde ze gerust dat het slechts fietspech was. Ze vroegen of ze konden helpen en ik antwoordde dat ik het waarschijnlijk zelf kon repareren, ik had gelukkig een reserve tandwiel bij mij en ook vrij veel gereedschap zoals inbussleutels en bahco en tie wraps. Ik vroeg of ik mijn handen kon wassen bij hun na afloop, dat kon.

Nadat het zitje los was kon ik het tandwiel met as verwijderen. Nu moest de moer nog van de as om het nieuwe wieltje te plaatsen. Hier had ik een tang voor nodig. Ik liep naar het erf van de mannen die hulp hadden aangeboden en de honden waren flink actief aan het blaffen. Toen kwam de eigenaar er aan en deed de garage open. Hier was o.a. een bankschroef waar ik makkelijk de bout mee los kon krijgen. Daarna heeft de man geholpen door de fietst te belichten terwijl ik alles weer monteerde. Daarna werkte alles weer goed, hoewel het nieuwe tandwiel wel lawaaiig is maar dat is altijd al een bezwaar van deze fiets geweest. (na enkele duizenden kilometers wordt het wel wat minder)

Ik bedankte de man voor zijn hulp en daarna fietste ik terug naar huis. In Schoeningsdorf heb ik nog thee met chocola geconsumeerd in het bushokje. Er zat weer geen snelheid in het fietsen terwijl er nu geen wind stond. De snelheid bleef steken bij 13 tot 18 km/uur. Ik moet binnenkort toch maar eens de kettingbuizen reinigen of vervangen. Alles wordt erg vies en alles slijt flink in de winter. Ik was wel blij dat ik het zelf heb kunnen repareren en dat ik deze vriendelijke mensen heb getroffen waar ik de bankschroef van heb mogen gebruiken. Anders had ik een aardige wandeling naar huis kunnen maken. Ik heb namelijk altijd schoenen bij mij voor noodsituaties.

Total distance: 70239 m
Total time: 07:51:12
Download

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *