200 km brevet (Boekelo-Weerselo-Neuenkirchen-Tecklenburg-Greven-Holtwick-Boekelo)

Gisteren heb ik mijn eerste brevet gereden. Ik vroeg mij al een tijdje af of het rijden van brevetten iets voor mij zou zijn. Het rijden van grotere afstanden vind ik erg leuk en omdat brevetten geen wedstrijdkarakter hebben, individueel te fietsen zijn en omdat ook ligfietsen welkom zijn besloot ik het gewoon eens te proberen.

Brevetten zijn er o.a. in 200, 300, 400, 600 en 1200 kilometer. 200 km leek mij makkelijk te doen, ik had vorige week al 277 km gefietst. De organisator waarschuwde wel voor de klimmetjes nabij Tecklenburg maar dat leek mij geen probleem, uiteindelijk heb ik in Scandinavie wel stevigere klimmen gefietst.

Om 5:30 uur ging mijn wekker en om 6:15 zat ik in de trein naar Hengelo. Na een goede treinreis stapte ik in Hengelo uit en volgde ik de GPS track naar het startpunt in Boekelo. Hier stonden al wat randonneursfietsen bij het cafe. Ook stond er een zelfbouw koolstof ligfiets en een velomobiel.

Binnen heb ik met de organisator en fietsers kennis gemaakt en mijn inschrijving afgerond. Om 9:00 uur startten we richting Tecklenburg. Op de weg naar het startpunt was het al duidelijk dat er een behoorlijk stevige wind stond, met lage inspanning reed ik maar zo’n 15 km/uur. Gelukkig was het droog terwijl er dacht ik 9 mm regen voorspeld was.

Ik fiets tijdens mijn solo tochten langzaam met een gemiddelde snelheid van zo’n 12 tot 15 km/uur. Door regelmatig even af te stappen voor het maken van foto’s en rustig koffie drinken en eten daalt je gemiddelde snelheid snel. Ik had besloten dit keer weinig te fotograferen en de pauzes niet te lang te maken. Desondanks verwachtte ik er zo’n 13 tot de maximaal toegestane tijd van 13,5 uur over te doen. De organisator vertelde dat er gemiddeld zo’n 25 km/uur werd gereden dus ik verwachtte direct als laatste te vertrekken en finishen.

We startten in een groep van ongeveer 7 man en ik kon het tempo goed bijhouden. Ik vroeg mij af en toe af of het verstandig was om dit tempo aan te houden en of ik het over de hele rit kon volhouden. We reden zo’n 20 tot 25 km/uur en op het eerste stuk reden we over rustige vlakke wegen en niet tegen de wind in.

Na enkele minuten kwam er een vrij lage ligfiets voorbij die al snel weer uit zicht was. Dat was Walter op zijn Noordkaapfujin die als eerste zou gaan finishen. Voor mij was het tempo in het groepje al hoog genoeg dus ik probeerde dat tot het eerste controlepunt, een tankstation in Weerselo (21km), vol te houden. Dat lukte en tijdens de klimmetjes bij de viaducten bleek dat ik de fietsers op mijn ligfiets ook makkelijk kon bijhouden. Na een tijdje reed ik samen met twee andere fietsers voor de andere fietsers. Het waren een Nederlandse en een Duitse fietser. De Nederlander reed nogal vlot maar ik heb een aardige tijd met hem samen gereden waarbij ik ook een tijdje voorop heb gereden. Toen de klimmetjes begonnen heb ik hem laten gaan want ik wilde voor het klimmen even wat chocola eten en water drinken. Ook de Duitse fietser passeerde mij maar na de klim kwam ik hem weer tegen en samen zijn we verder tot Tecklenburg gefietst. Voor Tecklenburg zat nog een stevige klim en toen we bij de bakker arriveerden was ik wel aan koffie en gebak toe.

Daar zat ook de Nederlandse fietser en met zijn drieen zijn we weer vertrokken. De Nederlander had er geen probleem mee om wat langzamer te fietsen dus bleven we in een groepje van drie man fietsen. We kregen steeds meer tegenwind en op een gegeven moment was het echt zwaar. De wind bleek meer tegen te werken dan een week geleden. Het duurde voor mijn gevoel erg lang voordat we bij het derde controlepunt waren. Hier heb ik wat gegeten en vervolgens draaite de richting van de route naar het noorden waardoor we de wind in de rug hadden. Zonder veel inspanning steeg de snelheid naar 25 tot 30 km/uur. Het laatste stuk hebben we ontspannen naar het eindpunt gefiets. We arriveerden om 20:15 uur bij het eindpunt.

Het was een hele fraaie route door heuvelachtig gebied. Het was een aangename ervaring en ik denk dat ik volgend jaar eens een 300 of 400 km brevet wil gaan proberen.

Route inclusief heen / terugweg startpunt – treinstation:

Total distance: 227284 m
Total time: 14:00:34
Download

2 thoughts on “200 km brevet (Boekelo-Weerselo-Neuenkirchen-Tecklenburg-Greven-Holtwick-Boekelo)

  1. Hé, leuk zeg! Knap gedaan hoor. Wel een mooie ronde en 200 km zeg. Lijkt me ook wel een leuke manier om andere ligfietsers tegen te komen!

  2. Hoi Pt,

    dank je. Het was een erg mooie route. Wel iets vaker een doorgaande weg met aardig wat verkeer, maar omdat ik in een groepje reed en geconcentreerd met het fietsen bezig was gaat dat meer aan me voorbij dan wanneer ik alleen fiets. Overigens zaten er genoeg leuke rustige landweggetjes in.

    Het is inderdaad een leuke gelegenheid om andere fiets fanaten tegen te komen, eigenlijk was ik in dit gezelschap een heel gematigde fietser 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *