Grote onderhoudsbeurt ligfiets

Aan het begin van deze maand besloot ik mijn ligfiets een grote onderhoudsbeurt te geven. Reden was dat de fiets al langere tijd slecht liep. Ook gaven de ketting en kettingwielen veel vet af. Ik smeer normaliter met dikke goedkope olie. Dan loopt de fiets mooi stil en spoelt de olie niet na 1 regenbui af. Het grote nadeel is echter dat het smeer veel viezigheid vasthoudt wat samenklontert en op kettingbuizen, tandwielen en frame ophoopt en regelmatig aan je kleding gaat zitten. Ik ergerde mij hier flink aan. Ook maakte de aandrijving steeds meer lawaai omdat enkele onderdelen zoals kettingbuis krom waren. Ik had namelijk voor weinig geld bij een groothandel LDPE buis voor beregening gekocht omdat dit veel goedkoper is dan de kettingbuis die ligfietswinkels verkopen. Deze buis was echter door opslag nog gebogen (door oprollen) en ik had niet de moeite genomen de buis voor bevestiging recht te buigen. Hierdoor bleeft de kettingbuis krom staan en liep de ketting aan. Ook heb ik al jaren af en toe was last van de bovenrug door het zitje dat niet helemaal goed aansluit op mijn lichaamslengte. En onder het zitje waren kunstsstof busjes losgeraakt waardoor speling bij het verende element ontstond.

Kettingbuis vervangen

Al deze problemen zijn nu verholpen: ik heb de resterende nog ongebruikte LDPE buis recht gemaakt door deze boven het vuur te verhitten. Daarna kun je hem blijvend vormen, recht in dit geval. De uiteinden van de buis heb ik in diameter vergroot door de uiteinden ook te verhitten en er een sleutel met grote diameter in te drukken. Zo loopt de ketting soepel in – en uit de buis. De nieuwe buizen heb ik gemonteerd en dit werkt prima. Tot nu toe lijkt het even goed te werken als de kettingbuizen die je in de ligfietswinkel koopt, ik betaalde echter 0,67 euro per meter, bij de ligfietswinkel betaal je 9,00 euro per meter.

Ketting smeren met graflicht kaarsvet

Als oplossing voor de kettingsmeerproblemen herinnerde ik mij van een experiment dat ik jaren terug deed het smeren met kaarsvet. Grafkaarslicht doet het goed dus ik bezocht de Action winkel in de stad om een grote grafkaars te kopen. Deze deed ik in een pan die ik verhitte. Je moet wel goed uitkijken dat de boel niet de fik in gaat. Daarna dompelde ik de lange ligfietsketting (die uit 2,5 gewone kettingen bestaat) in het vloeibare kaarsvet. Hierna monteerde ik de ketting weer m.b.v. snelschakels. Vooraf maakte ik alle onderdelen van de aandrijving schoon.

Zitting verlengen

Ik nam een ijzerzaag en zaagde het zitje in het midden doormidden. Ik boorde enkele gaten in twee MDF latten zodat ik het zitje in lengte kan verstellen om zo te experimenteren met een zo goed mogelijke lengte. Het ziet er niet fraai uit, maar het werkt wel.

Busjes fixeren

Al enkele jaren gaan twee kunststof busjes nabij het verende element in het frame los waardoor speling ontstaan in het frame. Hierdoor kun je wel gewoon fietsen, maar het hoort niet. Ik heb met twee stukjes resterende kettingbuis een opvulling gemaakt zodat deze busjes nu gefixeerd zijn. De speling in het frame is nu verdwenen.

Kettingwiel verwijderen

Het kettinggeleidewiel onder het zitje bleek aardig versleten: er waren nog maar drie tandjes over, de rest was volledig weggesleten. Helaas zat het lager van het kettingwiel vast op de as. Met moeite kon ik hem er af slaan met een hamer om vervolgens een ander kettingwiel te monteren.

Na al dit onderhoud rijdt de ligfiets weer een stuk beter. Ik heb inmiddels 190 km bij veelal goed en droog weer gefiets met de door kaarsvet gesmeerde ketting. Ik blijf net zo lang doorfietsen tot de ketting aan een nieuwe smeerbeurt toe is. Ik ben benieuwd hoe lang de ketting gesmeerd blijft maar het lijkt positief.

2 thoughts on “Grote onderhoudsbeurt ligfiets

  1. Ik gebruik ook al jaren was, maar dan de speciale kettingwas. Voordeel is ook dat de ketting zo schoon blijft dat een kettingbuis overbodig is.

Laat een reactie achter op j.postema Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *