Nieuwe trapas in Raleigh

De afgelopen maanden had ik problemen met de trapas in de Raleigh fiets: ondanks schoonmaken en afstellen en het oude cup-en-cone lager van nieuwe kogellagers voorzien te hebben bleef het lager niet lekker lopen. Tijdens twee fietstochten hoorde ik een tik uit het lager komen die na ruim honderd kilometer fietsen weer verdween.

Uiteindelijk heb ik besloten een modern bottom-bracket te kopen: een Shimano BB-UN55. Ik mat vooraf de breedte van de oude trapas op, mat de breedte van het frame waar het lager in gaat, controleerde of het een JIS versie was en hoopte dat de schroefdraden in het frame zouden passen op die van het lager. Dit laatste zag ik nog wel mis gaan aangezien dit geen nieuwe fiets meer is en oudere fietsen hadden vroeger soms een afwijkende, niet gestandaardiseerde schroefdraad.

Het nieuwe lager kostte slechts 15 euro dus ik waagde het er maar op. Aanvankelijk wilde ik een Phil Woods bottom bracket kopen maar deze gaat inclusief speciaal gereedschap meer dan het tienvoudige kosten en zou in de natte Nederlandse weersomstandigheden niet per se onderhoudsarmer zijn begreep ik van enkele mensen.

Afgelopen zondag demonteerde ik de cranks en het oude lager. Het nieuwe lager paste niet direct in het frame omdat er nog een popnagel in het frame zat van de aan de onderzijde gelegen kabel-geleider. Deze popnagel blokkeerde het nieuwe bottombracker die een grotere diameter had dan de oude versie. Ik boorde de popnagel voorzichtig uit waarna het bottom bracket paste. Na wat prutsen bleek dat de schroefdraaden aan beide zijden ook pasten! En ook de oude cranks pasten op de nieuwe trapas. Na ruim drie uur sleutelen zat het nieuwe lager in de fiets. Het ziet er goed uit en draait soepel.

Hiermee is de oude wielrenfiets weer wat verder opgewaardeerd. Het oude lager bewaar ik.

2 thoughts on “Nieuwe trapas in Raleigh

  1. Goed bezig, hopelijk geen irritant getik meer!

    De stuurpen/stuur constructie komt op mij wat vaag over.. de stuurpen gaat 45 graden omhoog en vervolgens gaat je(baan)stuur weer 45 graden naar beneden; is een klassiek randonneur stuur of een lagere/rechte stuurpen geen beter idee?

    • Hoi Matthie,

      ik heb er geen last van, maar liever heb ik inderdaad een rechte stuurpen. Ander stuur is wel een idee, wie weet vervang ik heb ooit nog eens, maar vooralsnog is het niet storend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *