Fietspech

Anderhalve week geleden vertrok ik zondagmiddag voor een trainingsrit per ligfiets naar Noordpolderzijl. Met windkracht 6 en tegen de wind in was het stevig doortrappen om toch nog met redelijke snelheid vooruit te komen. Aangekomen bij Noordpolderzijl fietste ik de dijk op waarna de ketting vastliep tussen het grootste tandblad van de achter-cassette en de spaken. De achterderailleur was ontregeld. Dit gebeurt vanzelf, vroeg of laat, is mijn ervaring, met als gevolg dat de ketting bij schakelen naar het grootste blad tussen blad en spaken raakt met evt. schade aan de spaken. Vroeger had je hier kunststof bladen voor die je tussen spaken en cassette kon plaatsen. Maar omdat dit er niet hip uitziet zal dit vermoedelijk verdwenen zijn. Mij is het onduidelijk waarom deze ontwerpfout nooit verholpen is in het derailleurssyteem.

Na het opleggen van de ketting met als gevolg vieze handen waste ik mijn handen met wat zand als schuurmiddel en koud water uit bakken bij het cafe in Noordpolderzijl. Na een stukje fietsen begon de fiets te ratelen en dit werd steeds erger. Kort hierna blokkeerde de aandrijving. De kettingbuis die aan een metalen onderdeel met tie-wraps bevestigd was, vlakbij het kettingwiel onder het zitje, was losgeraakt. De kettingbuizen hebben scheurtjes bij de in – en uitgangen door slijtage. Ik had geen reserve tiewraps en het was donker en er stond een harde wind dus besloot ik te lopen i.c.m. liggend op de ligfiets met de voeten af te zetten tegen het asfalt want ik had nu de wind in de rug. Zo kwam ik in Usquert terecht waar een man mijn tie-wraps aanbood. Na de noodreparatie liep de ketting opnieuw vast en opdat mijn handen onder het kettingvet zaten en omdat het koud was besloot ik op de trein naar huis te stappen. De trein kwam al na enkele minuten aan zodat ik een goede aansluiting had.

Inmiddels heb ik nieuwe kettingbuis besteld die ik morgen wil monteren.

Total distance: 34287 m
Total Time: 03:43:58
Download

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *