Een ruige toch met de nieuwe ligfiets

Afgelopen vrijdag besloot ik ondanks het slechte weer toch even te gaan fietsen met de nieuwe ligfiets. Tot Sustrum bleef het droog. Ik had geen GPS apparaat meegenomen want op de ligfiets zit een fietscomputer en ik dacht dat het zonder GPS apparaat ook zou kunnen. Ik fietste noordelijk aan de grens en wilde weer eens Nederland in fietsen maar tot twee keer toe liep de in gefietste weg dood. Daarom besloot ik pas af te slaan als de weg wat groter was.

In Sustrum kreeg ik honger en ik zag dat de lokale brandweer hier een feest hield in een grote feesttent. Er stond een kleine patatkraam waar ik patat met braadworst kocht. Toen vertrok ik richting de grens met Nederland en het ging heel hard regenen. Vlak over de grens reed ik een houten bruggetje op en gleed uit en lag toen op de brug. Het was bijzonder glad want toen ik de fietst wilde optillen gleed hij tot twee keer toe weg. Met enige moeite kon ik hem overeind krijgen. Ik was verbaasd hoe ontzettend glad dit hout was en dat dit kennelijk niet behandeld wordt. Ik vind het levensgevaarlijk, vooral voor oudere mensen die met een bukfiets hier overheen rijden en van veel hoger vallen.

Ik voelde mijn achterwerk en onderrug wel een beetje, maar het viel mee. Helaas was wel het stuur aan de linker kant verbogen. Ik boog het een stukje terug zodat het niet tegen het lichaam aan kwam. Dit vind ik tevens een groot nadeel van het onderstuur: het beschadigt bij een val. De boom moest ik ook recht zetten maar dat was snel gedaan. Hierna begon ik aan de terugweg. Af en toe ging het weer hard regenen en net buiten Roswinkel liep te ketting vast. Bij nadere inspectie bleek dat het (achter) derailleur wieltje los zat en een tweede wieltje met asje was verloren. Ik vond de ketting en de derailleurwieltjes er al opvallend schoon uitzien, ik vermoed dat de vorige eigenaar dit gereinigd heeft en de asjes niet goed vastgedraaid heeft.

Na wat nadenken haalde ik de ketting uit de knoop en kon ik een noodreparatie doen: het overgebleven achter derailleurwieltje plaatste ik bovenin de derailleur, met het overgebleven asje, deze zaten namelijk aanvankelijk onderin. De plaat / wand van de derailleur aan de wiel-zijde, waar schroefdraad in zit, monteerde ik ook zodat het asje vast zat. Het wandje hing merkwaardig naar beneden, maar het werkte. Ik diende de ketting op het grootste voorblad te schakelen waarna de juiste kettingspanning was bereikt. Vervolgens stapte ik op de fiets en begon voorzichtig langzaam te versnellen. Tot mijn opluchting en enige verbazing kon ik zonder problemen 20 km/uur bereiken, geruisloos. Het fietste zelfs prima en zo kon ik de laatste acht kilometer naar huis fietsen.

De Nazca blijkt toch wel behoorlijk snel te zijn, ik denk niet dat hij langzamer dan de Challenge is, iets wat ik niet had verwacht. Echter heb ik wel de indruk dat hij minder stabiel is. Hij rijdt weliswaar erg rustig en comfortabel, maar toch heb ik het gevoel dat ik goed moet opletten met evenwicht houden. Dat gevoel heb ik bij de Challenge niet, die voelt bijzonder stabiel. Bij de Challenge heb ik ook meer het gevoel dat ik “in” te fiets lig, tussen de wielen in met stuurtje boven mijn lichaam. Bij de Nazca lig ik echt “op” de fiets, voor mijn gevoel. Ook wijk je veel meer uit opzij als je even niet oplet. Of dit een gebrek aan oefening is of omdat de fiets anders is (kleiner voorwiel, andere afstand wielen, onderstuur) weet ik niet, ik vermoed dat het vooral komt door een ander ontwerp. Niettemin is het erg plezierig om op de Nazca te fietsen en de bagagedrager is groter en praktischer dan op de Challege.

Een gedachte over “Een ruige toch met de nieuwe ligfiets

  1. Belle

    Ik ben zelf ook ooit overgestapt van Challenge op Nazca vanwege de betere tasafhouders op de Nazca. Je bent gewend op een bepaalde manier te sturen maar omdat de geometrie is veranderd, moet je jezelf de tijd geven om aan de nieuwe fiets te wennen.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.