Fietspech en record aantal verkeersincidenten

Gisteren was het al weer vrij aardig weer voor de tijd van het jaar dus besloot ik nog een rondje te gaan fietsen met de ligfiets. De heenweg verliep voorspoedig en in Meppen bezocht ik een supermarkt die ook fiets spullen verkoopt. Ik was opzoek naar kogellager vet aangezien ik daar doorheen ben. Helaas bleken ze dit niet te verkopen.

Daarna, op de terugweg, nam ik eerst in het schemer een koffie pauze op een handig overdekt bankje dat aan de Eems stond. Vervolgens reed ik verder maar al vrij snel blokkeerde het rechter (Bebop) pedaal. Normaal draait het pedaal vrij op zijn as, maar nu zat hij vast waardoor ik een raar schrapende ervaring had in mijn plaatje onder mijn rechter schoen. Zo kon ik niet verder dus zette ik de fiets tegen een lantarenpaal om het pedaal te inspecteren. Ik wist dat ik het pedaal al bijzonder lang niet had gesmeerd en ik had al een keer eerder een blokkerend pedaal meegemaakt, maar dat duurde toen enkele seconden en toen was het weer goed. Ook viel mij op dat na enkele regen fietstochten er wat roestvorming bij het pedaal was en na een keer draaien was het vaste pedaal weer los.

Toen het pedaal gedemonteerd was zag ik een los dun massief buisje dat ik verwijderde. De lagers leken op het eerste oog nog goed, maar ik zag tussen de lagers in, in het midden aan de binnenkant van het pedaal, in de omtrek een aantal van deze massieve dunne buisjes. Waar deze voor dienen was mij niet duidelijk, misschien voor contact oppervlak met de pedaal as. Ik verwijderde enkele loszittende buisjes, waarvan een buisje platgewalst was en vervolgens wilde het pedaal weer draaien.

Daarna kon ik weer verder fietsen. Ik heb vermoedelijk wel minimaal zo’n 30.000 km met deze pedalen gefietst, dus de kwaliteit is behoorlijk goed.

Daarna kreeg ik een record aantal verkeersovertredingen en probleempjes te zien. Het begon in Haren, waar ik op een fiets / voetpad reed richting het centrum. Dit pad is aan de rechter zijde voorzien van grijs gekleurde stenen en links van rood gekleurde stenen. Op de verkeersborden kun je duidelijk zien dat de rode strook voor fietsers is bestemd. Toen ik in het centrum arriveerde naderde ik een echtpaar dat zowel op het fiets als voetpad liep. De man keek chagrijnig achterom en mompelde iet in het Pools?. Het deed mij denken aan mijn tocht in Polen waar sommige mensen soms ook met vier man breed over de fietspaden liepen en niet opzij gingen. Dit was incident nummer een.

Vervolgens kwam ik in het centrum op de smalle straat een auto tegen die zonder verlichting reed, dit was incident nummer twee. Daarna reed ik door een smalle winkelstraat waar aan beide zijden auto’s geparkeerd stonden waardoor de breedte van de straat tot 1 auto breedte beperkt wordt. Komt er dan een auto aan, dan moet je als fietser het voetpad op als dat niet geblokkeerd wordt door de aaneengesloten geparkeerde rij auto’s, terwijl het voor fietsers toegestaan is om in twee richtingen te rijden op deze straat, i.t.t. auto’s waarvoor het een een-richtings weg is. Een auto was de parkeerplaats schuin naar achteren aan het uitrijden precies op het moment dat ik voorbij reed waardoor ik moest remmen. Nadat de auto geremd had, kon ik er met een bocht omheen. Dit was verkeersincident nummer drie.

Daarna bezocht ik een Kochloffel restaurant om mijn vette handen te wassen die vies waren geworden door de noodfix van mijn trapper. Hier heb je een aparte wasbak in het restaurant zodat de mensen hun vette handen van het vette eten kunnen wassen. Daar kon ik gebruik van maken wat erg fijn was.

Vervolgens reed ik naar de Dankernsee waar ik een kruispunt naderde. Echter achter mij naderde op vrij hoge snelheid een auto die groot licht voer en ik verloor wat van het zicht en oriƫntatie op het kruispunt. Ik vind het niet netjes dat sommige automobilisten hun grote licht ingeschakeld houden als ze fietsers van achteren naderen. Dit was incident nummer vier.

Vervolgens kwam ik op een weggetje waar je normaal bijna niemand tegenkomt, maar dit keer kwam er een vrij grote groep wielrenners aan die allen hun koplamp te hoog afgesteld hadden waardoor het aardig verblindend was. Ik vraag mij af of deze lawaaiige groep wielrenners mij wel allemaal zagen want enkele personen reden op mijn weghelft en gingen niet of nauwelijks op zij. Een persoon in de groep schreeuwde hard “rechts auf” o.i.d. Dit was incident nummer vijf.

Vervolgens reed op het fietspad naast een voorrangsweg en de weg boog naar links af met een bocht. Van rechts sloot een zijweg aan en het fietspad had een duidelijke dikke witte doorgetrokken streep waardoor het duidelijk was dat ik voorrang had op het verkeer van deze zijweg van rechts. Normaal krijg ik de voorrang hier altijd, maar dit keer zag ik al ruim van te voren een busje aan komen rijden die accelereerde om voorrang af te dwingen. Ik vind het altijd jammer als automobilisten het gaspedaal intrappen om nog even onverantwoord voor een fietser langs te rijden. Dit was incident nummer zes.

Vervolgens kwam ik nog een auto bij Emmer Compascuum tegen op een smalle landweg die zijn grote licht niet uitschakelde. Dat is onaangenaam want er is al weinig ruimte tijdens het passeren en dan word je nog aardig verblind ook. Dit was incident nummer zeven.

En vlak voordat ik in Emmen arriveerde, op een donker landweggetje, verloor ik bijna de controle over mijn stuur: het voorwiel schoot in een bepaalde hoek. Gelukkig kon ik nog tijdig het stuur recht trekken maar ik schrok wel even. Toen ik stopte om de weg te inspecteren zag ik een ongeveer twaalf meter lange inkeping in de weg in rechte lijn van enkele centimeters breed en 1 a 2 centimeter diep. Het leek alsof dat er uit gesneden was in deze hobbelige klinkerweg. Niet erg handig voor fietsers in het donker want ondanks mijn goede fiets verlichting valt het niet op. Dit was incident nummer acht!

Kortom, dit is denk ik een record aantal verkeersincidenten. Normaal maak ik er hooguit een of twee per tocht mee. Ik vraag mij af of het komt omdat de mensen het voorjaar voelen aankomen en weer wat meer op de weg zijn in ongetrainde toestand. Zo zag ik dit keer ook veel meer fietsers op de fietspaden in Duitsland dan in de afgelopen maanden wat natuurlijk een goede zaak is.

Desalniettemin was het toch een geslaagde fietstocht.

Total distance: 77979 m
Total Time: 05:55:03
Download

4 reacties op “Fietspech en record aantal verkeersincidenten

    • Hoi Erwin,

      ik heb even gezocht naar afbeeldingen van naaldlagers en ja, dat is het! Ik was nog niet op de hoogte van dit type lager. (kende alleen kogellagers…) Bedankt voor de tip!

      Groeten Jeroen.

  1. Jeroen, die gleuf in de weg zou ik wel even melden bij de wegbeheerder, als je daar de volgende keer ongelukkigerwijs toch ten val komt en schade oploopt kun je i.i.g. je schade proberen te verhalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.