Klein trainingsrondje

Omdat het weer zo fraai was besloot ik ondanks dat ik nog steeds een licht gevoelige rechter achillespees heb een heel klein stukje te fietsen. Ik fietste extra langzaam – steeds onder 18 km/uur, zodat ik niet direct weer thuis was en zodat de pees niet zwaar belast werd. Het was een aangename tocht ondanks het lage tempo.

Ik ben tevens met een voedsel experiment bezig, dat wil zeggen, ik wil een half jaar lang geen vlees en melkproducten consumeren en tevens wil ik mij zo veel mogelijk beperken tot onbewerkte producten. Met alcoholische consumpties ben ik ook helemaal gestopt en koffie beperk ik tot een minimum – een half kopje per dag in de ochtend. In feite ben je dan veganist. Redenen zijn dierenwelzijn maar ook (mijn nieuwsgierigheid naar) effect op gezondheid. Ik krijg de indruk dat er bij veel mensen het idee heerst dat flinke fysieke inspanning niet combineert met dit dieet. De tijd zal het leren – ik wil, indien mogelijk, dit jaar een flinke fietsvakantie gaan maken. Dan zal blijken of het wel of niet goed vol te houden is. Zelf heb ik momenteel geen enkele twijfel!

Omdat ik toch veganistisch bezig ben, en omdat mijn lederen Brooks zadel (niet het recente exemplaar dat ik heb teruggestuurd naar de verkoper) bijna af is, d.w.z. de spanbout is maximaal aangeschroefd, besloot ik gelijk ook maar eens een veganistisch fietszadel te monteren. Ik had op zolder in een doos met oude fietsonderdelen nog een kunststof Selle Royal zadel liggen, volgens mij niets bijzonders, maar ik wil dit zadel toch eerst even uitproberen alvorens een nieuw zadel te kopen.

Tot mijn verbazing zit dat zadel best goed! Ik was altijd in de veronderstelling dat alleen lederen zadels echt comfortabel konden zijn. De grootste tocht tot nu toe was slechts 72 kilometer, maar bij thuiskomst had ik nergens last van. Ik was verbaasd. Na de eerste 8 kilometer zat het wat hard bij het rechter zitbotje, maar na een korte pauze was dat weg en kwam dat niet meer terug. De komende weken zal blijken of het zadel mee op fietsvakantie mag.

Tevens heb ik besloten dit jaar niet naar het ligfiets paastreffen te gaan en niet met de ligfiets op fietsvakantie te gaan. Ik baal daar nog steeds wel wat van want ik heb erg goede herinneringen aan het eerste en enige ligfiets treffen dat ik bezocht, gevolgd door een van mijn beste fietsvakanties ooit. Maar ook nu nadat ik enkele keren heel rustig heb geligfietst, heb ik weer wat last van de achillespees. Ik deed toen ook misschien te fanatiek eccentrische oefeningen voor de pees, dus dat kan ook de oorzaak zijn van de gevoeligheid die ik nu weer heb. Maar na inspectie in het fiets logboek van 2014 lijkt het er sterk op dat bukfietsen nu veel beter kan dan ligfietsen. Nadat ik thuis kwam van de ligfiets vakantie, die overigens erg leuk was en die ik moest afbreken vanwege de achillespees blessure, fietste ik na drie weken de eerste 180 kilometer tocht met de bukfiets en niet veel later fietste ik een ritje van 240 kilometer.

Omdat de achillespees blessure dus zeer hardnekkig lijkt (dat lees ik ook overal op het internet) heb ik besloten tot en met de komende fietsvakantie niet meer te gaan ligfietsen. Erg jammer, maar nog steeds veel beter dan alleen maar door blijven aanklooien met blessures. Het plan is om volgend jaar een grote ligfiets vakantie te gaan houden, tegen die tijd hoop ik dat de pees weer volledig is hersteld.

Total distance: 37882 m
Total Time: 04:29:51
Download

2 thoughts on “Klein trainingsrondje

  1. Hoi,
    Wat mij goed heeft geholpen in het verleden is het rekken en dus strekken van de achillespees. Ook mijn pees was gevoelig en wat verdikt. Door bewuster te bewegen in combinatie met lichte maar dagelijkse rekoefeningen ben ik toch vrij snel ‘genezen’. De schoenplaatjes meer richting de hiel schuiven helpt ook.
    Groet, Marc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *