Naar Nijeveen en Ossenzijl

Omdat ik nog steeds niet tevreden ben met mijn Challenge ligfiets stoel besloot ik eens een Nazca sport XL stoel te proberen. Dit is de grootste stoel die Nazca ligfietsen levert en is wat breder dan mijn aluminium stoel. Ook heb ik de indruk dat de stoel boven iets vlakker is dan mijn Challenge stoel.

Om 7:20 uur lag ik op mijn ligfiets. Omdat ik geen abonnement meer van de NS heb en omdat het behoorlijk omrijden met de trein is over Zwolle heb ik besloten maar per ligfiets naar Nijeveen te reizen. Ik had gedacht dat 3,5 uur wel genoeg tijd zou zijn om in Nijeveen te komen maar het waaide nog vrij stevig en omdat mijn route door een vrij open gebied ging viel dat nog aardig tegen. Toen ik in de buurt van Nijeveen kwam reed ik soms maar 15 km/uur en dat motiveert niet echt.

Uiteindelijk arriveerde ik om 11:30 uur bij Nazca in Nijeveen. Na een kop koffie en een praatje werd de ligfiets, een Nazca Gaucho 28 tour model, afgesteld op mijn been lengte en vervolgens begon ik mijn proefrit.

Ik had nog niet veel gegeten en ik had inmiddels een lege maag. Omdat ik geen fietsslot bij mij had zocht ik een eetgelegenheid waar ik binnen kon zitten met zicht op de fiets maar deze kwam ik maar niet tegen. Toen ik in Ossenzijl arriveerde bleek dit een veel kleiner plaatsje dan ik had verwacht met slechts een café / restaurant wat er wat donker uitzag. Ik had geen zin om daar naar binnen te gaan want gelegenheden met een kroeg uiterlijk heb ik een afkeer van. Ik besloot maar weer verder op de lege maag te fietsen. Het stuk voor Ossenzijl (Nederland, Kalenberg, Ossenzijl) was wel mooi en deed mij denken aan Giethoorn.

Ik vroeg in Ossenzijl aan een vrouw waar een plaats was met een eetgelegenheid en Oldemarkt zou de dichtstbijzijnde plaats op de route zijn. Nu had ik de wind in de rug en dat ging een stuk sneller en comfortabeler. Ik was al snel in Oldenzijl waar ik bij een bakker mijzelf trakteerde op gebak met koffie. Het bleek verassend goedkoop te zijn voor een bakker en het smaakte ook nog eens erg goed. Het personeel was ook erg vriendelijk, ik had dus de juiste beslissing genomen.

Vervolgens fietste ik terug naar Nijeveen om de fiets weer in te leveren. Bij aankomst in Nijeveen op de heenweg had ik stijfheid in mijn bovenrug van mijn Challenge ligfiets. Deze stijfheid ging niet direct weg toen ik op de Nazca ging fietsen maar ik kreeg de indruk dat het wel iets afnam. Maar het was niet makkelijk om dat goed te beoordelen. Ik twijfelde of ik vanwege mijn scheenbeen probleem nog terug wilde fietsen of dat ik liever een trein terug naar huis nam, maar de wind was nog niet gaan liggen dus ik zou wind mee hebben wat wel aantrekkelijk was. Ook ging het afgezien van wat gevoeligheid niet echt slecht met het scheenbeen. Ik besloot het er maar op te wagen en tijdens de terugreis namen de boven rug klachten weer toe.

Ik heb het vermoeden dat de Nazca sport XL stoel toch wat beter past dan mijn Challenge Large aluminium stoel. Ik moet nu nog even nadenken wat ik wil: de stoel kost 105 euro, dan moet er nog een kussen bij die dacht ik 65 euro kost en dan zit ik nog met het achter bagage rekje dat niet overgezet kan worden en dus ook vervangen moet worden, samen ben ik dan ruim 200 euro kwijt. Dan moet alles nog gemonteerd worden via beugels omdat het niet direct past op een Challenge frame.

Ondanks de tocht van ruim 190 km voelde het scheenbeen wat beter aan dan de vorige fietstocht. De irritatie is nog niet weg, maar ik heb meer gefietst en minder last. Hopelijk zet het herstel door zodat ik straks weer op fietsvakantie kan.

Verder vind ik dat de Gaucho 28 tour een behoorlijk comfortabele fiets is. Mijn Furai voelt wat sneller aan maar geeft mij ook meer het idee om continu flink door te trappen. Bij de Gaucho had ik meer het idee van rustig toeren. Het stuurgedrag van de Gaucho is rustiger dan de Furai. En de iets hogere positie van het stoeltje ervoer ik niet als nadelig. Ik heb verder niet op de snelheid gelet. Wat ik een groot pluspunt van de Gaucho t.o.v. mijn Furai vind is dat je met drie snel spanners de hoek van het zitje snel kunt wijzigen. Bij mijn Furai moet ik eerst het hele zitje demonteren waarvoor ik meerdere boutjes moet losdraaien en dan moet je nog eens een aardig stel boutjes bij het frame demonteren om de hoek te wijzigen. Ook gaat dat allemaal vrij stroef, het lijkt er niet op ontworpen om dat regelmatig te doen.

Total distance: 192815 m
Total Time: 15:08:02
Download

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *