Naar Twist

Afgelopen zaterdag ging ik met de bukfiets op pad. Ondanks het rustige tempo deed mijn rechter knie nog steeds wat zeer, vooral bij het begin. Na een stukje fietsen verdween de pijn. Na 58 km was ik weer thuis want ik durf grotere afstanden nog niet aan. Inmiddels duurt deze blessure alweer ruim een week.

Ik ben de laaste tijd slecht gehumeurd door alle lichamelijke klachten die mij ervan weerhouden om veel te fietsen. Omdat ik niet onnodig lang geblesseerd wil zijn probeer ik het rustig aan te doen zodra er een pijntje ontstaat. En dat is erg moeilijk voor mij omdat ik toch wel erg verslaafd aan het fietsen ben geworden. Zo zou ik erg graag het 300 km brevet in Zwolle willen rijden, maar het lijkt er op dat het te kort dag wordt vanwege de pijntjes. Ook is het nu mooi weer en dan vind ik het lastig binnen te zitten en rustig aan te doen.

Een vriend van mij kwam met het idee om met een infrarood lamp de knie te behandelen. Dat heb ik gisteravond gedaan. Het kan toeval zijn, maar vandaag had ik bijna geen last meer van de knie tijdens het ligfietsen. Ik heb het toch nog maar even rustig aan gedaan en ben slechts tot Twist gefietst. Ik zou liever doorfietsen naar Lingen, maar dat kan een andere keer ook nog wel.

Total distance: 63906 m
Total Time: 05:43:09
Download

2 thoughts on “Naar Twist

  1. Hallo Jeroen
    Kan niet zeggen dat ik verslaafd ben aan het fietsen maar doe het wel erg graag. Zelf ook de nodige klachten gehad en moet nog altijd voorzichtig doen. Gister twee Rotor kettingbladen opgehaald, tweedehands dus de gok genomen, om te kijken of dat de knieën nog verder ontlast. Bij mij is het niet zo dat alleen het fietsen last geeft, ook in mijn werk moet ik goed opletten. Heb ooit een infrarood sauna in huis gebouwd in het eigenlijke berghok naast de slaapkamer. Stukje muur eruit gezaagd (gips dus makkie) en dat is echt een genot. Na het fietsen bijna altijd erin en ook vaak na werk. Ik geloof er heilig in. Voor knieën heb ik nog veel meer gedaan, een opsomming:
    – kneesavers oftewel cranckverbreders. Nu niet meer in gebruik maar toen mijn redding. Heb ze nog.
    – inlegzooltjes in schoenen van de podoloog. Waren om te lopen maar dat was hopeloos, fietsen echter als een gek. Beter dan alles wat standaard in schoenen zit. Koop voor alle schoenen tegenwoordig standaard nieuwe zooltjes in de buitensportwinkel met gMatigde ondersteuning. Draag voor werk en fietsen het merk keen, zowel de dichte als de sandalen, ook met klik. Is natuurlijk persoonlijk.
    – korte cranks van 15,5 cm. Bevallen uitstekend. Snellere cadans en lichter trappen.
    – veel strekken. Doe 3 x of 4 x per week yoga, fanatiek rekken en strekken.
    – nu de ovale bladen.
    Nog steeds begin ik elk seizoen voorzichtig en soms gaat het mis, een maal per jaar. Bij mij is het dan tendinitis of pees/slijmbeurs ontsteking. Opgelopen door enorme overbelasting toen ik als zelfstandig ondernemer mijn eigen biologische winkel runde. Als het weer de kop opsteekt dan ga ik onmiddellijk weer smeren met ibuprofeengel. Heb dat gedaan toen ik niet meer verder kwam dan 20 km zonder pijn. Slikte het toen ook als ik fietste en reed zo dan toch rond de 100 km. Ben er geen liefhebber van maar heeft wel geholpen, ik dacht toen en denk dat nog wel dat je soms maar door de pijn heen moet binnen redelijke grenzen. Samen met alle opgesomde aanpassingen. Hoop ooit weer de 200 km te kunnen doen zonder middelen en haal nu weer makkelijk althans pijnloos 80 met uitschieters tot 120. Dat heeft wel 12 jaar in beslag genomen. Maar laat ook zien dat er veel mogelijk is. Als ik dit niet had gedaan had ik nu niet meer gefietst. Hoop dat jij jezelf niet zo over de kop heb gejaagd fysiek als ik heb gedaan maar zelfs dan is herstel mogelijk. Misschien heb je iets aan de tips en blijf vooral je eigen weg volgen, of je eigen ding doen zoals iedereen tegenwoordig zegt, dan blijf ik het volgen via de site,
    Groet Jos.

  2. Hoi Jos,

    bedankt voor je bericht en de vele tips, ik kan het altijd erg waarderen als mensen ideeën en ervaringen delen! Zo te zien valt het met mij dan allemaal nog wel enigszins mee. Hopelijk gaat je herstel nog verder, die grote afstanden hebben toch wel een speciaal karakter wat je nu misschien mist, hoewel 120 km ook al veel meer is dan de meeste fietsers afleggen.

    Die bredere pedalen verbazen mij, ik had altijd begrepen dat je voeten zo dicht mogelijk bij elkaar moeten zitten? (gevoelsmatig zou ik dat het meest logisch vinden omdat dat dat het meest lijkt op een staande houding?)

    Inlegzooltjes heb ik ooit eens wat zelf mee geprutst (stukjes kurk onder zooltje geplakt, volledig medisch onverantwoord 😉 )

    Die sauna lijkt mij ook wel wat, een infrarood sauna ken ik niet, ik zal dat eens opzoeken. Ik ben voor het eerst met de sauna in aanraking gekomen toen ik op fietsvakantie was in Finland, 2009, ik werd toen uitgenodigd door Finnen, ik moet er normaal niets van hebben van dat “gedoe”, maar heb het toch maar gedaan. Daarna probeerde ik zoveel mogelijk sauna’s te nemen in Finland gedurende die tocht, heerlijk!

    Over de korte cranks heb ik ook gelezen, maar nog nooit geprobeerd.

    Kun je al wat over de ovale bladen zeggen? Volgens mij is dat een aantal keren in de “mode” geweest en weer verdwenen. Ik las er laatst een artikel over in het Ligfiets& blad.

    groeten Jeroen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *