Wegwerpmaatschappij

We leven in een wegwerpmaatschappij: alles lijkt zo snel mogelijk vervangen te moeten worden. Iedere keer als ik nieuwe kleding wil kopen is het model schoen of broek niet meer leverbaar. Iedere keer verandert alles. Producten worden ontworpen om binnen een berekende tijdspan stuk te gaan waarna men een nieuw exemplaar kan kopen:


http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Mijn Garmin Oregon 450 GPS apparaat is nu ruim twee jaar oud. Hij heeft bijna 300 euro gekost en het apparaat bevalt mij uitstekend: geen gedoe meer met papieren kaarten die scheuren en natregenen. Geen lampjes meer in het donker om kaarten te kunnen lezen. Altijd met actueel kaartmateriaal reizen. Een hele lading nuttige punten zoals campings bij de hand hebben. Alle gefietste routes worden opgesagen en kan ik naar mijn computer en naar deze website kopieeren. Echter blijft het scherm niet erg kras bestendig te zijn. Al lange tijd zitten er krassen op het scherm wat de leesbaarheid niet ten goede komt.

Vandaar dat ik besloot Garmin “support” te mailen met de vraag of het scherm vervangen kon worden. Garmin schreef in zijn reactie onder andere:

“Helaas hebben wij geen vervangende onderdelen of reparatie service.”

Ik was verbaasd dat zo’n grote fabrikant van navigatie apparatuur kennelijk geen service wil aanbieden voor zijn klanten. Ik ga nu proberen het scherm te polijsten.

4 thoughts on “Wegwerpmaatschappij

  1. Hallo Jeroen,

    De Garmin 450 heb ik ook. Ik had die gelijk bij aanschaf voorzien van een schermbeveiliger dat is een dunne folie die precies doet waarvoor deze bedacht is.
    Daar komen na verloop van tijd ook krassen op,maar dan is de schade niet groter dan een paar centen om die weer te vervangen.

    groet
    Greenmachinist.

  2. Ik heb reeds 2 jaar een Edge 800, en ik moet toegeven, het scherm is nog behoorlijk krasvrij en zeer goed leesbaar, dat in tegenstelling tot mijn gsm (mobieltje) dat ik alleen in het donker kan lezen, zoveel krassen zijn erop.
    Het verschil is ook dat de gsm steeds ergens in een tas of zak ziet en ik de gps niet steeds bij heb, en als die dan in gebruik is op de fiets gemonteerd is.
    Maar inderdaad voor veel van die spullen is geen hersteldienst voorzien, gewoon omdat het (vooral voor de producent) veel goedkoper is een nieuw te kopen dan te laten herstellen.
    Zo heb ik ook opgezocht op het internet om een bestek op te laten maken voor een defecte Contour roam camera die in een ongeval betrokken is geraakt. De melding was: het is veel goedkoper een nieuwe te kopen dan te laten herstellen, dus maken we ook geen bestek op.

    De wegwerpmaatschappij waar in de jaren 80 vorige eeuw fel tegen geprotesteerd is geweest is nadien enkel en alleen nog veel erger geworden.

    • Hoi Ronnius,

      bedankt voor je reactie. Ja ik vind die manier van doen, dingen in zijn geheel vervangen, geen reden om nog eens wat bij een bedrijf te kopen. En dat, terwijl het product verder heel goed bevalt. Ik vraag mij vaak af of de klant ook niet meer zou moeten klagen / terugkoppeling geven, want ik heb ook bij veel mensen de indruk dat ze het maar accepteren en zonder “moeilijk doen” een nieuw kopen…

      groeten, Jeroen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *