Kettingbuizen schoonmaken

Hoi,

de afgelopen twee tochten ging het fietsen duidelijk zwaarder dan ik gewend ben. Ik rijd naar schatting ongeveer 4 km/uur langzamer. Het voelde net alsof je op een home trainer zat die vrij zwaar ingesteld was. De laatste rit fietste ik met wind in de rug slechts 17,8 km/uur.

Omdat de weerstand uit de kettingbuizen leek te komen heb ik deze maar eens schoongemaakt. Ik heb er naar schatting iets meer dan 10.000 km mee gereden en ze zijn nooit schoongemaakt. Nadat ik vlak voor het uiteinde een stukje afgezaagd had ontdekte ik dat er vrij veel troep tegen de wand gekleefd zat.

Eerst probeerde ik met kokend water en afwas zeep de troep te verwijderen maar dit lukte niet. Daarna kwam ik op het idee om een boutje door de buis te trekken. Toevallig had ik een M6 boutje die een buitendiameter van 10 mm had en dit paste precies! Eerst trok ik een touwtje door de buis, verzwaard met een schroef en vervolgens trok ik de bout door de buis. Er kwam een rol troep uit van meerdere centimeters lang. De tweede kettingbuis was zo vies dat ik het touwtje er niet door kreeg dus gebruikte ik oude tentstokken om de bout door de kettingbuis te drukken. Dit werkte nog eenvoudiger dan het touwtje.

Omdat er buiten sneeuw ligt was het wat zwaarder fietsen maar mijn indruk is dat dit het probleem heeft verholpen.

toevoeging: aanvankelijk dacht ik dat de ketting flink ingesleten was in de kettingbuis waardoor extra wrijvingsweerstand ontstaat. Na schoonmaken lijkt het er op dat de ketting in de vuillaag was ingesleten en niet in de buis zelf. Ik hoop daarom deze kettingbuizen nog een tijdje te kunnen gebruiken.

3 thoughts on “Kettingbuizen schoonmaken

  1. Hoi Jeroen,
    misschien een tip voor de volgende keer;
    steek een stukje doek door je ketting en trek die door aan de trappers te draaien, door de kettingbuis. Op deze manier hoef je niets te demonteren.

    Groeten, Edwin.

  2. Hoi Edwin,

    bedankt voor de tip. Ik had hier ook aan gedacht maar ik was inmiddels door mijn oude doeken heen. Vandaar dat ik het maar op deze manier heb gedaan. Ik ga de volgende keer jouw oplossing uitproberen, dat zou inderdaad wat makkelijker zijn. (zelf zat ik ook al te denken aan metalen buisje dat je om ketting kan monteren)

    Ik zie op je blog dat je een open ligger en velomobiel hebt. Merk jij ook zo’n groot verschil in snelheid (20% ongeveer) bij vieze kettingbuizen? (aangenomen dat dit de oorzaak was, dat moet ik nog testen)

    groeten, Jeroen.

  3. Hoi Jeroen,
    Bij mijn open ligger heb je dit probleem niet, de kettingen lopen door het frame heen en zijn praktisch onderhoudsvrij. Bij de Strada gaat het probleem waarschijnlijk wel een keer voorkomen, maar ik heb hem pas een half jaar, dus ik heb de kettingbuizen tot nu toe nog niet schoon hoeven maken. Of het 20% kan schelen kan ik je dus ook niet zeggen.
    Groeten, Edwin.

Laat een reactie achter op j.postema Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *