De afgelopen dagen

Hoi!

afgelopen vrijdag ben ik ’s middags naar het midzomerfeest in Arvidsjaur geweest. Die avond daarvoor heb ik een Duits koppel ontmoet die ook op de fiets waren, ze gebruikten echter ook de trein en bus vanwege tijdgebrek.

Het midzomerfeest was leuk, het weer was goed, veel zon en ik heb nog veel met de Duitse fietsers gepraat, vooral omdat de jongen erg geïnteresseerd was in fietstechniek.

De man van het toeristenkantoor raadde mij aan om de komende nacht (midzomernacht) wel te gaan fietsen. Dit was aanvankelijk ook mijn plan om zodoende het verkeer op de E45 te vermijden. Tussen Arvidsjaur en Jokkmokk zijn namelijk geen alternatieve kleine rustige wegen. Hij was erg blij vanwege midzomer en vond dat ik daarom moest gaan fietsen komende nacht.

Ik heb besloten die maar eens te proberen. Na het midzomerfeest heb ik wat zitten niksen en ik heb mij wat verveeld. Ik heb te tent naast de E45 autoweg gezet om mij tegen de muggen te beschermen en heb gewacht tot het verkeer rustig genoeg was. Om 21:00 uur begon ik met fietsen en tot 23:00 uur kwamen af en toe nog auto’s langs, vermoedelijk echtparen en families die van familiebezoek terugkwamen. Ook nog een ambulance en een 4 tal idioten die met mega snelheid door de bocht kwamen, zo snel dat de auto aan 1 zijde helemaal inveerde. Afgezien van deze ene idioot reed men verder allemaal heel netjes en langzaam.

Het was toch wel een bijzondere ervaring, de zon ging niet onder en ik droeg om 23:30 uur nog steeds mijn zonnebril omdat de zon laag stond en af en toe verblindde. Ik droeg ook handschoenen en mijn muts en na 2 uurtjes fietsen had ik geen gevoel meer in mijn voeten want het begon grondig af te koelen. Het was helder en ik vermoed dat het zo’n 4 a 5 graden was deze nacht. Na 3:30 uur kwam ik helemaal geen verkeer meer tegen. Ik zat echt goed in de fietsflow en met een gemiddelde snelheid van 20 km/h arriveerde ik al om 5:00 uur bij Jokkmokk. Ik passeerde nog even de poolcirkel maar dit zegt mij niet veel; een kiosk met wat campers en vrachtwagens en een bord. Ik heb hier niet gepauzeerd maar ben direct doorgefietst. Enkele kilometers voor Jokkmokk heb ik mijn tent langs de E45 in het bos opgezet en heb tot 10:00 uur geslapen.

Daarna naar de jeugdherberg waar ik onvriendelijk werd ontvangen dus direct maar weer vertrokken. Eerst heb ik het Sami museum bezocht wat erg mooi was. Daarna naar een camping 3 km ten westen van Jokkmokk. Deze camping werd door Nederlanders gerund en ik werd vriendelijk ontvangen. Helaas waren ook hier de goedkope hutten volgeboekt, ik erger mij wel heel grondig aan alle toeristen hier met hun idiote camper zooi maargoed het is niet anders. De mensen zijn allemaal heel aardig, alleen de zooi die ze meeslepen ergert mij mateloos. Mega grote witte afschuwelijke campers met scooters achterop zodat je ook de 3 km naar het dorp niet hoeft te fietsen of lopen. Wat zijn mensen toch onwaarschijnlijk lui. (excuses voor de frustratie ;))

De hut die nog vrij was was mij eigenlijk wat te duur maar ik heb hem toch maar genomen want ik wou even zonder muggen slapen en ik wou even wat comfort.

De afgelopen nacht heb ik lang en goed geslapen. Ik doe het vandaag rustig aan; uitgeslapen, nu even internetten en straks langzaam weer de bush in. Ik heb besloten eerst richting Finland te fietsen en dan zie ik wel verder. Ik kom dan weer op een route die ik een keer eerder heb gefietst (vanaf Enontekio).

groeten! Jeroen.

6 reacties op “De afgelopen dagen

1. Hoi Jeroen
    Het lijkt mij mooi om zo’n midzomer nachttoer mee te maken er hangt volgens mij
    wel een bepaalde sfeer door het licht.In het dagblad hier stond ook iets over het
    midzomer feest en dat veel mensen daar naar toe gingen.De Noordkaap komt
    al dichterbij.Ik vind dat je het tot nu toe snel hebt gedaan en ook geen pech met
    je fiets hebt gehad.Een goede tocht verder en wees voorzichtig.
    groetjes oma

2. Hallo Jeroen,

dat lijkt me toch wel een zeer bijzondere ervaring om juist de nacht van 21 op 22 juni ´s nachts te fietsen. Of is het de nacht erop? Maakt ook niet. En dat je dan ook nog de Poolcirkel passeert. Niet dat het in de praktijk zoveel zal voorstellen, maar het idee en dat ook ´s nachts als de zon niet ondergaat.

En het Midzomerfeest bevat dus ook nog duidelijk Christelijke elementen. Zijn er nog wel heidense invloeden? En hoeveel is er nog over van de Samicultuur?

Maar als je zo doorgaat, dan kun je al snel weer thuis zijn. In ieder geval veel sneller dan de 4 maanden die je in potentie zou kunnen doen.

Succes nog.

Groeten,

Berny

• Hoi Berny,

het was de nacht van 22 op 23 juni, de officieele nacht in Zweden waarop het gevierd wordt. Het was inderdaad bijzonder, maar vooral het begin van de rit iets voor twaalven ervaarde ik als bijzonder. De poolcirkel passeren is nog een leuke bijkomstigheid maar het zei me verder niets.

Ik heb geen idee in hoeverre het midzomerfeest heidens of christelijk is maar vermoedelijk heeft het christendom as usual andere culturen zoveel mogelijk ge-corrupt en uitgeroeid.

Ja ik raak nu inderdaad wel in een stroomversnelling de laatste dagen, maar echt rampzalig is dit niet: de meeste tijd heb ik op plekken doorgebracht waar veel te zien was en de afgelopen dagen waren vrij monotone bush dus ideaal doorfiets gebied 😉

groeten, Jeroen.

3. Hoi Jeroen!

Wat gaaf dat je ’s nachts bij schemer/daglicht heb gefietst! Lukt het een beetje met omschakelen of raakt je hele dag/nachtritme in de war? Het is in ieder geval wel een mooie oplossing voor je ‘probleem’ met het gemotoriseerde, witte-hut-slepende, toerisme-terreur 😀

Ik zou niet te moeilijk doen over af en toe een paar euro’s meer voor een comfortabelere/rustigere overnachting (haal je er met wildkamperen toch weer uit ;-), je hebt je rust hard nodig 🙂

Groeten!

• Eej Matthijs!

ja was gaaf inderdaad. Omschakelen lukte niet, ik voelde mij de volgende dag aardig brak maar na enkele uurtjes op bed liggen was het weer ok. Na de nachtrit van afgelopen nacht voel ik mij trouwens nu overdag wel goed, dit keer heb ik van half 5 in de ochtend tot 12 uur in de middag geslapen, blijkbaar is dit een beter ritme.

Inderdaad ik heb ook besloten niet te moeilijk meer met accommodatie prijzen te doen, ik heb inderdaad redelijk wat in de bush gecampeerd en een huisje geeft in bewoond gebied toch wel veel comfort en rust wat inderdaad bij grote afstanden toch echt wel nodig is.