Het verdwenen wiel

Hoi!

bij deze een bericht over mijn ervaringen met Ligfietsshop Tempelman uit Dronten. Net zoals ik andere artikelen en zaken “review”, wil ik ook mijn ervaringen delen over deze zaak. Ik heb bewust hier even mee gewacht om een eerlijke indruk te krijgen van deze zaak.

Ik ben eind vorig jaar naar Ligfietsshop Tempelman gereisd om daar uitgebreid te proefrijden op verschillende modellen ligfietsen. De reden om dit bij Tempelman te doen was omdat ik hier goed telefonisch werd geholpen en omdat deze zaak veel modellen op voorraad heeft.

Ik ben hier uitstekend geholpen: de eigenaar was regelmatig met de boormachine bezig om een Large zitje op verschillende modellen ligfietsen te monteren zodat ik deze kon testen.

Uiteindelijk bleek dat de Furai mijn fiets werd en deze fiets is toen besteld. De fiets werd onverwacht snel geleverd: 2 weken, i.p.v. de standaard 6 weken levertijd. Dus na twee weken ontving ik al een telefoontje dat ik de fiets kon ophalen.

Ik was hier erg blij mee want hierdoor heb ik meer tijd om mij voor te bereiden op een evt. ligfiets vakantie. Helaas ontdekte ik een week later dat er een oud model SON naafdynamo was gemonteerd door de Ligfietsshop. Ik had een erg duidelijke opdrachtspecificatie aangeleverd met zelfs het artikelnummer van de naaf met een omschrijving: 36 spaaks naaf. Echter bleek dat ik dus het oude model naafdynamo (met ander artikelnummer) en hoger gewicht (110 gram zwaarder) had gekregen. Ook zaten er bij natellen 32 i.p.v. 36 spaken in het wiel.

Ik heb de Ligfietsshop hier eerst over gemaild en ik kreeg als antwoord dat de eigenaar “in de veronderstelling was” dat ik het oude model wou hebben “in verband met sterkte enzo”. Waarom de oude naaf sterker zou zijn dan de nieuwe is mij onduidelijk, dit is ook niet zo besproken en waarom ik dan 32 i.p.v. 36 spaken krijg weet ik ook niet, voor mij is het tegenstrijdig. Daarna heb ik opgebeld en mij werd direct een heel goede oplossing aangeboden: ik kan gewoon doorfietsen met het oude wiel, en de Ligfietsshop stuurt mij een compleet nieuw wiel met de juiste naafdynamo.

Twee weken later heb ik gevraagd naar de status: de naaf was in de bestelling;

Vier weken later ontdekte ik dat ook de achternaaf verkeerd geleverd was: ik had een SRAM X.9 naaf besteld die deel uitmaakt van de X.9 groep die op mijn fiets zit, echter was er een Shimano XT naaf geleverd. Deze naaf (XT) heeft geen goede reputatie onder de wereldfietsers. (althans, dat heb ik gelezen en gehoord) De SRAM x.9 naaf is daarentegen een onbekende naaf, maar wel met industrielagers, dus indien deze lagers van goede kwaliteit zijn behoeft deze naaf geen onderhoud terwijl de XT naaf ieder jaar opengehaald en opnieuw van vers vet voorzien moet worden.

Ik heb dit bij Ligfietsshop Tempelman gemeld. De voornaaf was nog steeds in bestelling. Voor de achternaaf zou de dealer met de fabrikant opnemen en hij zou mij laten weten waarom er een verkeerde naaf is geleverd. Hij vertelde mij ook, dat hij dacht dat de XT naaf ook (net als de door mij bestelde X.9 achternaaf) industrielagers heeft. Ik twijfelde hier aan en ik heb toen de Shimano tech-docs geraadpleegd en hieruit blijkt dat dit onjuist is: de XT naaf is met “gewone” lagers uitgevoerd die regelmatig onderhoud behoeven. Helaas heb hier nooit meer iets over gehoord van de Ligfietsshop, ook niet bij latere navraag per mail. Ik baal hier grondig van. Wel heb ik ondertussen met de fabrikant gesproken en deze stelt zich flexibel op met garantie, dus mocht de naaf het vroegtijdig begeven, dan wordt deze zonder problemen vervangen. O ja, sinds ik het voorwiel zelf heb vastgedraaid is het wiel niet meer los gegaan. De dealer heeft het wiel dus bij levering niet goed vastgedraaid.

Daarna heb ik nog enkele malen gebeld en gemaild en sommige mails werden niet door de Ligfietsshop beantwoord. Reden was dat de mail van Tempelman defect was. Toen dit mij telefonisch werd verteld, was Ligfietsshop Tempelman echter wel op de hoogte van de inhoud van deze mail. Enkele weken terug weer gebeld en toen bleek de naafdynamo binnen te zijn! Hij zou een week later opgestuurd worden werd mij beloofd. Helaas ontving ik die week daarop geen nieuw wiel. Dus weer gebeld. Nu bleek het wiel waarschijnlijk kwijt te zijn geraakt door PostNL. Ik heb toen weer een week gewacht en toen maar weer gemaild. Het wiel was inderdaad definitief zoek geraakt en over 1 week zou ik mijn wiel ontvangen want de naaf was opnieuw besteld. Ik heb toen nogmaals naar het track&trace nummer gevraagd die ik niet kreeg. Op mijn email werd niet gereageerd.

Weer een week later heb ik geen nieuw wiel ontvangen. Ik ben nu precies 11 weken verder en ik heb nog steeds niet de naaf die ik heb besteld. Inmiddels heb ik een mail naar Ligfietsshop Tempelman gestuurd met het verzoek het wiel / naafdynamo toch wel te gaan leveren en dat ik teleurgesteld ben in de service van deze zaak. Ik heb hem in gebreke gesteld. Het zal mij benieuwen of ik mijn naaf nog krijg… In ieder geval is mijn vertrouwen in Ligfietsshop Tempelman volledig verdwenen: zodra het geld binnen is, heeft service een erg lage prioriteit bij deze zaak.

2 thoughts on “Het verdwenen wiel

  1. Wat een merkwaardige gang van zaken bij Ligfietsshop Tepelman; ik ben op dit moment ook aan het oriĆ«nteren op het gebied van ligfietsen maar als ik dit zo hoor kan ik deze zaak beter overslaan….

  2. Wat een ellende. En dat voor zo’n dure fiets.
    Tepelman heeft kennelijk geen last van de receswsie en heeft zeker klanten zat. Nou,ik zou direct in een zware crisis raken met een degelijke ervaring. Ik denk dat ik daar niet ga kopen.
    Sterkte Jeroen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *